Jdi na obsah Jdi na menu
 


F-22 RAPTOR

Vyvíjený dvoumotorový jednomístný stíhací letoun nové generace vyznačující se prvky obtížné sjistitelnosti (kategorie "stealth") a rčený k provozu z pozemních základen.
Studie nového stíhacího letounu, určeného jako perspektivní náhrada strojů F-15, započaly již v roce 1981. První prototyp bojové verze YF-22 vzlétl 29.září 1990, 23.dubna 1991 byl tento typ vyhlášen vítězem nad konkurenčním YF-23 a 2.srpna 1991 došlo k podepsání smlouvy na vývoj sériového provedené F-22. Zavedení do výzbroje se plánuje po roce 2005.
Bojové určení: Primárně má F-22 sloužit k vybojování a udržení nadvlády ve vzduchu, přepadovému stíhání, k dlouhému hlídkování a střehu ze vzduchu ve dne i za stížených povětrnostních podmínek nebo v noci. Druhotně se počítá s nasazením proti pozemním cílům. Uplatnění technologie "stalth" spolu s nejmodernějším přístrojovým vybavením má vnést nové prvky do stávajícího pojetí vzdušného boje. F-22 ná být schopen zjistit, identifikovat a zničit svého protivníka podstatně dříve, než se to podaří jemu. Jako jediný známý bojový letoun bude F-22 dosahovat nadzvukové rychlosti bez použití přídavného spalování.
Stručný technický popis: Koncepce a konstrukce F-22 v sobě spojuje prvky obtížné zjistitelného letounu na straně jedné s výbornými manévrovacími schopnostmi, vysokými letovými výkony a nejmodernějším přístrojovým vybavením na straně druhé. Letoun je charakterizován lichoběžníkovým křídlem se šípovitostí náběžné hrany 42°, dvojitými SOP a VOP, jejihž úhly náběžných stran jsou shodné jako nosného křídla. V konstrukci draku se z 27% uplatní umělohmotné kompozity. Raketová výzbroj je nesena uvnitř trupu ve třech pumovnicích. Digitální řízení s přenosem signálů po vodičích je trojnásobně zálohované. Letoun bude mít plně integrované avionické vybavení, jehož základem bude výkonný počítač údajně schopný například provádět dvacet miliard operací za sekundu. Bude zpracovávat informace z palubního radiolokátoru AN/APG-77 a jednotlivých obranných, navigačních, spojovacích a identifikačních subsystémů. Avionické vybavení má být řešeno tak, aby pilota zbytečně nezatěžovalo přílišným množstvím informací. Ty vybrané se pak budou dobrazovat na čtverci víceúčeluvých barevných displejů v pilotní kabině.
Pohonnou jednotku tvoří dvojice motorů Pratt a Whitney F-119-PW-100 s max. tahem přibližně po 103 kM, resp. 155 kN s přídavným spalováním. Motory jsou opatřeny dvoudimenziální tryskou umožňující částečně vychylovat vektor tahu ve svislé rovině. Letoun tak získává podstatně lepší manévrovací schopnosti a vzletové charakteristiky. Proto má být chopen působit z letišť s podstatně kratší VPD.
Výzbroj: Palubní výzbroj má tvořit jeden vylepšený šestihlavňový kanón M61A2 ráže 20 mm. Čtyři PLŘS středního doletu jsou neseny v hlavní centrální trupové pumovnici na hydraulicky výsuvných závěsnících. Ve dvou menších bočních pimovnicích je uloženo po jedné PLŘS typu AIM-9 SIDEWINDER. K ničení pozemních cílů lze do centrálního zbraňového prostoru umístit dvě pumy s přesným navedením o hmotnosti po 455 kg. Sériové letouny budou mít také čtyři podkřídlové závěsníky.
Verze :Zatím se plánuje jednomístné bojové provedení F-22A a dvoumístná cvičně bojová varianta F-22B.
Uživatelé: Prozatím je letoun F-22 objednán pouze letectvem USA.

 

Fotografie

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář